Pagina's

woensdag 9 juli 2014

Twee vriendinnen, helemaal hetzelfde!



Op de laatste schooldag was het dan zover.
De vriendinnen konden beide hun setje aan!




"Nu zijn wij hetzelfde!"
"Ja hoor. Hélemaal!"




Zo snel als het eerste kraagje op het shirt
zat, zo lang duurde het tweede shirt. 
Het aantal keren haalde ik het stiksel
weer uit omdat het kraagje scheef zat.




Bij het maken van het tweede shirtje, bedacht ik
mij dat het misschien wel leuk was als ik er
wat foto's van zou maken voor een D.I.Y.?!?

 Dus bij deze de D.I.Y.

Nodig:
- strookje stof van min. 10 cm breed*
- stukje vlieseline

* Uit 50 cm stof haalde ik een rimpelrokje
met een lengte van 40 cm en had ik 
juist genoeg voor het bijpassende
kraagje.




Je verstevigd een strookje stof met vlieseline. 
Vervolgens neemt je het kraagje over op de stof.
Stik de ronde rand van het kraagje (met een
kleine steek) en geef knipjes in de naad.




Keer het kraagje en strijken maar.




Naai nu het biaisbandje op de rand van het kraagje. 
Ik liet het biaisbandje ongeveer 1 cm oversteken (dus 
1 cm langer dan het kraagje)



Plaats een speld in het midden van de kraag van het shirt.
Speld nu het biaisbandje op de rand van het shirt. 
Zorg hierbij dat de rand van het kraagje (ofwel het stiksel
wat je net hebt genaaid) gelijk loopt aan de rand van het shirt:




Stik het biaisbandje aan de kraag van het shirt. Sla nu het biais-
bandje naar binnen en stik de rand vast.




Omdat het kraagje iets opsprong, stikte ik de rand nog door.




Een (zwaarder) katoenen kraagje op een (lichter) tricot shirt
zetten is misschien iets tegen de natuurwetten ingaan ; )
Het kraagje zal altijd iets hangen. Om het hangen wat
tegen te gaan, nam ik de stof van het shirt wat tussen
de twee kraagjes zit (ongeveer 1 cm breed) en stikte
ik deze dubbel. Hierdoor komen de twee kraagdelen
dichter bij elkaar en hangen ze minder.



Twee knoopjes (of drie) erbij en klaar is het shirtje met kraag!


Stof: Toddler Ivy L blauw van Soft Cactus
Knoopjes: Hema

1 opmerking: